Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wagony zamiast Dartów na „Niemcewiczu”. PKP Intercity: „Standard porównywalny”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wagony zamiast Dartów na „Niemcewiczu”. PKP Intercity: „Standard porównywalny”
fot. MS
Pociąg IC 1124 Niemcewicz, zamiast – jak w planie – elektrycznym zespołem trakcyjnym ED161 Dart, wyjątkowo często jest obsługiwany taborem zastępczym o niższym standardzie – zwrócił uwagę Czytelnik, który skontaktował się z nami. Jak twierdzi, problem pojawił się w momencie wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. Przewoźnik twierdzi, że warunki podróży składami wagonowymi, które wystawia w zamian za wyłączone Darty, nie są gorsze niż w tych ostatnich – choć wagonu restauracyjnego czy przystosowanego dla osób niepełnosprawnych może w nich zabraknąć.

– Od momentu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy na rok 2025, tj. od 15 grudnia 2024 r., do 9 stycznia 2025 r. [dzień, w którym otrzymaliśmy wiadomość – przyp. RK] pociąg IC Niemcewicz relacji Terespol – Warszawa Zachodnia już co najmniej 13 razy jeździł w zastępczym składzie wagonowym – twierdzi nasz informator. – Co dziwne, problem ten występuje zazwyczaj tylko podczas porannych kursów Terespol (odjazd 4:32) – Warszawa Zachodnia. Kurs popołudniowy realizowany jest zazwyczaj poprawnie – dodaje.

Miało być „okno”, jest „środek”

Fakt ten wiąże się z niedogodnościami dla pasażerów – zwłaszcza tych, którym zależy na wyborze konkretnego miejsca. Rezerwacja miejsc w IC Niemcewicz jest obowiązkowa. – Po zakupie miejscówki okazuje się, że nijak ma się ona do miejsc w danym pociągu. Przykładowo – w oficjalnej aplikacji przewoźnika, korzystając z graficznej rezerwacji miejsc, zakupuje miejscówkę w wagonie bezprzedziałowym, przy oknie, w strefie ciszy. Po przyjeździe zastępczego składu okazuje się, że jest to miejscówka w wagonie przedziałowym, pośrodku przedziału i bez strefy ciszy, ponieważ zastępcze składy są chyba zestawiane z losowo dostępnych wagonów. Wiadomo, że wpływa to bardzo negatywnie na komfort podróży, zwłaszcza wczesnoporannych, gdzie człowiek próbuje złapać chociaż trochę snu – opisuje swoje kłopoty Czytelnik.

Jak ocenia, PKP Intercity w ten sposób nie wywiązują się z umowy zawartej poprzez kupno biletu i miejscówki. – Mam prawo do złożenia reklamacji – ale składanie każdorazowo ponad 20 reklamacji miesięcznie i oczekiwaniu około 30 dni w celu otrzymania kilku złotych zwrotu mija się z celem. Po prostu praktyka przewoźnika jest naganna i niestety notoryczna – wyjaśnia rozczarowany pasażer. Przypomina ponadto, że wprowadzone w grudniu 2023 r. zmiany rozkładu na trasie Terespol – Warszawa (które ocenia jako „bardzo niekorzystne”) tłumaczono właśnie wprowadzeniem EZT jako taboru o standardzie wyższym od składów wagonowych.

PKP Intercity: Nie 13, tylko 11 kursów składów zastępczych

Odpowiedź PKP Intercity nadeszła dopiero na początku lutego. Rzecznik prasowy spółki Maciej Dutkiewicz podaje w niej niższe liczby. Jak wylicza, „Niemcewicz” od wdrożenia nowego rocznego rozkładu do końca stycznia był obsługiwany wagonowymi składami zastępczymi 11 razy. Do tego trzykrotnie Darty zostały zastąpione zespołami trakcyjnymi o porównywalnym standardzie – dalekobieżnymi Flirtami (ED160). – Główne przyczyny braku sprawnych pojazdów ED161, rozkładowo prowadzących pociąg IC Niemcewicz, związane są z naprawami po zderzeniach ze zwierzyną oraz z samochodami na przejazdach kolejowych – wyjaśnia nasz rozmówca.

Jak informuje, na wypadek takich zdarzeń Zakład Centralny PKP Intercity, odprawiający pociąg IC Niemcewicz, jest zobowiązany do utrzymywania dwóch zastępczych składów wagonowych. Ich standard ma być porównywalny z należącymi do przewoźnika EZT Dart i Flirt. – Są to więc przede wszystkim wagony obsługujące kategorię pociągów IC, wyposażone w klimatyzację i gniazdka 230V. W składzie zastępczym staramy się zapewnić wagon do przewozu osób na wózku oraz wagon restauracyjny. W jednostkach EZT znajduje się strefa ciszy, więc w składzie zastępczym również jest ona zapewniona – deklaruje. Przedstawiciel PKP Intercity nie odpowiedział na pytanie o to, czy pasażerowie, którzy mimo to uważają standard podróży za obniżony, mogą ubiegać się o rekompensatę za obniżony standard – i z jakich rozwiązań mogą skorzystać posiadacze biletów okresowych, by nie składać np. kilkunastu wniosków z rzędu.

Co robią PKP Intercity, by zwiększyć dostępność ED161? – Optymalizujemy harmonogramy przeglądów, wzmacniamy nadzór nad efektywnością serwisowania pojazdów i przyspieszeniem usuwania usterek. Dodatkowo prowadzone są analizy możliwości czasowego przesunięcia taboru w planie utrzymania, aby poprawić jego dostępność – odpowiada Dutkiewicz. Spółka jest również w stałym kontakcie z producentem EZT – Pesą, z którą wypracowuje „najlepsze rozwiązania minimalizujące ryzyko pojawiania się usterek w trakcie ich eksploatacji”. Więcej o problemach z dostępnością Dartów i o negocjacjach PKP Intercity z Pesą w tej sprawie pisaliśmy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

Tabor i technika

PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

PKP Intercity 04 lutego 2025

Nie będzie podwyżek cen biletów PKP Intercity

Pasażer

Nie będzie podwyżek cen biletów PKP Intercity

Roman Czubiński 03 lutego 2025

PKP Intercity: EP09 znikną z torów szybciej niż EU/EP07

Tabor i technika

PKP Intercity ma 3 kolejne lokomotywy Griffin EU160

Tabor i technika

PKP Intercity ma 3 kolejne lokomotywy Griffin EU160

Redakcja/inf. pras. 27 stycznia 2025

Zobacz również:

PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

Tabor i technika

PKP Intercity: W 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

PKP Intercity 04 lutego 2025

Nie będzie podwyżek cen biletów PKP Intercity

Pasażer

Nie będzie podwyżek cen biletów PKP Intercity

Roman Czubiński 03 lutego 2025

PKP Intercity: EP09 znikną z torów szybciej niż EU/EP07

Tabor i technika

PKP Intercity ma 3 kolejne lokomotywy Griffin EU160

Tabor i technika

PKP Intercity ma 3 kolejne lokomotywy Griffin EU160

Redakcja/inf. pras. 27 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5